Hur mycket kostar det att utbilda sig?

I dag krävs det någon form av utbildning för i stort sett alla yrken och arbeten. Ibland kan det vara en teoretisk utbildning, och ibland är den mer praktisk. Många gånger kan en självlärd person vara riktigt duktig på sin sak men en officiell utbildning som styrker kunskaperna ger ett än bättre rykte. Men hur mycket kostar det egentligen att utbilda sig?

Kostnadsfria utbildningar

Att gå i grundskola är alltid gratis, och samma sak gäller för gymnasiet. I de flesta fall är det också kostnadsfritt att läsa på högskola. Andra regler kan dock gälla för personer utan svenskt medborgarskap. För det mesta är också folkhögskoleutbildningar fria att delta i. Det kan dock krävas att man erlägger en mindre avgift för skolresor, samlingar och liknande.

Lån för studier

Under tiden man studerar kan det vara svårt att arbeta samtidigt. Därför finns det speciella studielån man kan ansöka om hos bland annat CSN i Sverige. Det är en bidragsdel som man får, samt ett lån som man ska betala tillbaka när man slutar studera. Om det är så att några utgifter förekommer i samband med utbildningen kan det också gå att låna till dem men så är inte alltid fallet.

När man inte kan betala sina skulder

Om man lånar pengar för att studera och sedan inte kan eller vill betala tillbaka dem finns risken att skulden hamnar hos ett inkassoföretag och då tillkommer fler kostnader. Om man betalar skulden då händer inte mer med den. Om skulden går vidare till Kronofogden och man inte gör något bestridande eller betalar kan man dock få en betalningsanmärkning samtidigt som kostnader med mera ökar.

Studera utomlands

Ibland kan det vara frestande att studera utomlands. Det kanske är så att man vill läsa en utbildning som inte finns i Sverige eller så är man lite nyfiken på hur studier, kultur och annat ser ut i ett annat land. Om man vill studera utomlands är det dock klokt att tänka på att det kan tillkomma en del studieavgifter. Så länge man håller sig inom EU bör avgifterna inte vara särskilt höga men söker man sig till länder utanför EU kan studierna kosta flera hundra tusen kronor och dessutom behöver man ofta visum eller andra tillstånd för att man ska få studera i landet.

Kurslitteratur

I grundskolan och på gymnasiet får man kurslitteratur gratis. När man läser på högskolan eller på en folkhögskola alternativt annan vuxenutbildning får man betala i stort sett all litteratur själv. Hur hög kostnaden blir kan variera men man bör räkna med några tusen kronor per år. Ibland kan det dock gå att finna begagnade böcker och då kommer man ner lite i pris. Dessutom är biblioteket ofta en guldgruva!

consulting