Hitta rätt utbildning

Många människor väljer att studera vidare efter att man har gått ut gymnasiet, men även äldre personer kan vilja utvecklas eller skola om sig upp i åren. Att hitta en utbildning är i sig inte svårt, men knepigare blir det om man inte riktigt vet vad det är man ska välja. En utbildning kan förändra hela ditt liv och därför är valet väldigt viktigt. Många funderar över frågor huruvida man ska välja att studera till sitt drömyrke eller om man istället ska satsa på en utbildning som kommer att ge direkta jobb då man är klar. Här nedan listar vi fyra viktiga saker att fundera över när du ska hitta rätt utbildning för dig!

Ämnesområde

Naturligtvis måste du först och främst se till att du vet vad det är som du vill utbilda dig inom. Du kan t.ex. använda dig av en penna för att ringa in vilka områden och ämnen som är mest intressanta för dig. Även om du kan använda dig av en dator till mycket nuförtiden kommer du troligtvis ändå att behöva pennor till dina studier. Se därför till att köpa in ett lager redan nu. Ett exempel för som är intresserad av samhällsvetenskap är att titta på utbildningar i ett bredare perspektiv. Du kanske vill bli beteendevetare, marknadsförare eller varför inte svetsare?

Karriärstest på nätet

Internet ger möjlighet till mycket och här kan du till och med utföra olika tester för att se vilket yrke som skulle passa dig bäst. Du kommer att få svara på olika frågor och även lämna information om vilka dina starkaste sidor är. Programmet kommer då själv att leta fram olika yrken som kan passa dig.

När, var och hur?

Många glömmer bort att fundera på hur man vill plugga, men detta är en väldigt viktig aspekt när du ska välja utbildning. Med det menar vi främst om du vill gå ett helt program eller om du föredrar några enstaka kurser, om du vill studera deltid, flex, heltid eller kanske till och med på distans hemifrån? Idag finns det väldigt många utbildningar som är tillgängliga på distans. Det gör det möjligt för dig att även gå kurser som kanske inte är tillgängliga där du bor.

Ta hjälp av en studievägledare

Visste du att du kan få hjälp av en studievägledare att ta reda på vad det är för yrke, kurs eller utbildning som skulle kunna passa dig? Om du känner dig osäker på vad det är som du egentligen vill kan du här få lite klarhet i saken. Få personer är medvetna om att man har rätt till att besöka vilken studievägledare som helst, även om du vänder dig direkt till en specifik skola. Du behöver inte gå eller vara inskriven i skolan för att få hjälp.

consulting