Bättre ekonomi under din utbildning

De flesta som läser på högskola tar studielån som de sedan behöver betala tillbaka under många år framöver. Hur ska du egentligen tänka kring ekonomi och utbildning?

Studielån

CSN, centrala studiestödsnämnden, erbjuder både studiebidrag och studielån med låg ränta. Oavsett om du tar lån eller inte, så kan du alltså få studiebidrag. För att få medel från CSN måste du klara av dina kurser, och när du har studerat klart börjar du betala av på studielånen.

Är det värt att ta studielån? I långa loppet är det bättre att ta studielån för 200 000 kronor och få en bra utbildning med intressanta arbetsuppgifter, än att inte studera alls. Studielån är en investering. Men, ju mindre lån du kan ta, desto mindre behöver du betala tillbaka. Du väljer själv varje termin hur mycket du vill låna, och du kan också börja låna efter flera terminer om du behöver det. Det är dock klokt att planera ekonomin före och under studierna. Om du redan har lån, kan du använda Enklare.se som hjälper dig att samla lånen – ett enkelt och smart sätt att få lägre ränta.

Leva billigt

Som student bör du ta de lån du behöver för att kunna fokusera på dina studier, samtidigt som du försöker leva så billigt som möjligt. Om du lever billigt är det möjligt att bara ta bidrag och en del av CSN-lånet – vilket du kommer vara tacksam för senare i livet. Det finns många sätt för att minska levnadskostnaderna:

• Veckohandla: genom att veckohandla kan du spara in många kronor. Om du tittar i reklamen från mataffärerna och utgår från extrapriser, så kan du både äta kyckling och lax samt grönsaker, utan att det kostar dig för mycket.
  • Handla på second hand: det är både billigt och miljövänligt! Du kan också köpa mycket av studielitteraturen begagnat.
  • Utnyttja erbjudanden och rabatter: som student får du många erbjudanden och rabatter på allt från SJ till böcker och kaffe. Kolla igenom dina erbjudanden och nyttja dem så mycket du kan.
  • Låna studielitteratur på biblioteket. Om du går till universitetets bibliotek kan det vara svårt att låna boken, men om du går till ett vanligt bibliotek kan de ofta ta hem boken åt dig. Du kommer bara kunna låna boken i två veckor, men du kan enkelt fotografera av alla sidor med mobil eller surfplatta – på 30 minuter kan du tjäna in mellan 250-400 kronor! Självklart kan du också fotografera av universitetets exemplar av boken.

Arbeta

När du kommit in i studierna kan du leta efter ett extrajobb, om du tror att du mäktar med det. Det kan rent av vara ganska trevligt att jobba och få träffa andra än bara studenter. Ju mer du jobbar under terminen, desto mindre behöver du jobba under sommarlovet. Det finns studenter som jobbar femtio procent hela studietiden och andra studenter som inte jobbar en timme. Men, om du vill få möjlighet att resa och göra saker under studietiden kan det vara klokt att ha ett jobb där du kan hoppa in några timmar i månaden.