Vikten av att ha en utbildning på ditt CV

Går du i tankarna att börja studera? Kanske har du något drömjobb eller så är du bara sugen på att prova på det härliga studentlivet? En utbildning är så mycket mer än att bara plugga, skriva tentor och festa. En utbildning är en investering för livet – på kanske fler sätt än du tänkt dig.

Utbildning ger kunskap

Det kanske låter som något alla redan vet, men det tål att upprepas. Din utbildning har ett stort syfte och det är att lära dig något du inte kunde innan. Om du redan kunde mycket om ämnet innan du börjar plugga, är syftet istället att lära dig att använda den kunskap du har på ett företagsamt och värdefullt sätt. Kanske har du glömt saker och kanske får du reda på en massa nya användningsområden för din intelligens. Givetvis finns det även andra saker som gör dig smartare men en utbildning är ett bra första steg.

Utbildning + CV sant

I de flesta jobbannonser brukar arbetsgivaren specificera vilka kunskaper som de vill att alla sökande ska ha, men i vissa fall efterfrågas även en särskild utbildning, eller bara ett bevis på att du har exakt de kompetenser som jobbet kräver. Om du har något du vet att du kommer vilja jobba med i framtiden kan det vara klokt att läsa igenom vad de flesta arbetsgivare kommer kräva av dig, vilket i många fall är en utbildning. Om du börjar plugga i tid, kan du alltså ligga steget före många andra som tänker i samma banor som du. I många fall kan även en utbildning vara det som gör att du är en mer önskvärd kandidat till rollen, än andra sökande, även om jobbet i sig egentligen inte kräver en utbildning.

Vad beror då detta på?

Att du gått en utbildning och fått godkänt resultat vittnar om att du inte bara är duktig och kompetent, du har även självdisciplin, möjlighet att jobba med andra och kan ta instruktioner och leverera resultat i tid. Även om din utbildning i sig inte kanske är superrelevant för tjänsten, visar det en mogen och uppstyrd sida av dig själv som ofta attraherar arbetsgivare.

Andra fördelar på ditt CV

För att en arbetsgivare ska gilla dig extra mycket är det bra att ha något som gör dig unik. Har du kanske studerat utomlands, eller bott utomlands på egen hand en längre tid? Bodde du hemma i Sverige på somrarna och jobbade extra med läxhjälp Stockholm:https://studybuddy.se/laxhjalp-i-stockholm], kan det vara en bra grej att nämna på ditt CV om du vill ha en bra chans. Alla grejer som helt enkelt får dig att verka så framåt och engagerad som möjligt, gör dig till en åtråvärd kandidat för jobbet i fråga. Våga visa framfötterna, spetsa dina kompetenser lite extra, gläns så mycket du bara kan och ditt drömjobb kommer vara inom räckhåll!